مسئله خرید۶۳۰ واگن برای متروی تهران از سال ۹۶ مطرح شد و با گذراندن مسیر پر پیج و خم قرارداد و تحویل آن، گویا بعد از گذشت ۵ سال به سرانجام رسیده و شهرداری تهران اعلام کرد که کار قطعی ساخت ۶۳۰ واگن با سازنده تمام شده و از هفته آینده کار طراحی واگن‌ها آغاز می‌شود.

ساخت واگن مترو

به گزارش همشهری آنلاین، براساس ماده ۵۸ برنامه ۵ ساله ششم توسعه، دولت وقت مکلف شده بود که ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترو برای تهران و سایر کلانشهرها تهیه کند که سهم تهران ۶۳۰ واگن بود و قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۰ دولت این واگن‌ها را تحویل کلانشهرها دهد، ولی هنوز در شرایطی که تنها کمتر از سه ماه تا پایان سال ۱۴۰۱ باقی مانده، این امر محقق نشده است.

در سال ۹۶ مناقصه بین المللی ساخت این واگن‌ها برگزار شد که در نهایت شرکت واگن سازی و شرکای چینی آن به عنوان برندگان این مناقصه که موضوع آن ساخت ۶۳۰ واگن آلومینیومی بود، معرفی شدند؛ اما یک سال طول کشید که قرارداد ابلاغ شود و پس از آن نیز فرایند تولید طولانی شد.

محمدعلی افشانی رییس وقت سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با اعلام این خبر که کنسرسیوم شرکت CRC چین و واگن سازی تهران سازندگان نهایی ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران شدند و شرکت نورینکوچین نیز تأمین‌کننده فایناس این قرار داد است، اظهارکرده بود: از زمان نهایی شدن فاینانس تا تولید واگن‌های مترو حدود ۲۰ ماه زمان‌ می‌برد ضمن اینکه قرارداد ما در این پروژه پنج ساله است و در پایان این پنج سال آخرین واگن ساخته و تحویل داده خواهد شد.

او در توضیح بیشتر ادامه داده بود: در این قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن متروی تهران، ۵۶ دستگاه آن به صورت CBU (به صورت کامل) وارد می‌شود و ۷۰ واگن در ایران مونتاژ خواهد شد. همچنین بخش PLB(داخلی سازی) نیز به سه بخش تقسیم شده که در بخش اول ۸۴ واگن ساخته می‌شود که در پایان آن ۳۱ درصد داخلی سازی خواهیم داشت. در بخش دوم نیز ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که در پایان ساخت این ۲۱۰ واگن به ۳۹درصد داخلی سازی خواهیم رسید و در بخش سوم نیز مجددا ۲۱۰ واگن ساخته می‌شود که ۵۶ درصد داخلی سازی را در پی خواهد داشت.

تحویل واگن‌های مترو تا پایان سال ۱۴۰۲

جلال بهرامی معاون حمل ونقل شهرداری تهران خبرهای خوشی از باز شدن گره تأمین۶۳۰ واگن مترو داد و می‌گوید: کار قطعی ساخت ۶۳۰ واگن با سازنده تمام شد و از هفته دیگر کار طراحی شروع می شود.

با بیان اینکه تامین منابع ۸۵ درصدی ساخت این ۶۳۰ واگن قطعی شد و محل پرداخت این اعتبار در دولت مشخص شده است، می‌افزاید: برای پرداخت ۱۵ درصد مبلغ باقی مانده نیز تا یکسال وقت داریم که به امید خدا در حال رایزنی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و صندوق توسعه ملی هستیم تا نحوه پرداخت ۱۵ درصد را نیز حل کنیم.

بهرامی در پاسخ به این سوال که آیا گره ساخت ۶۳۰ واگن بعد از سالها باز شده است یا خیر؟ می‌گوید: ۱۰۰ درصد؛ چرا که وقتی پروسه طراحی آغاز می شود، یعنی کار شروع شده است و طراحی واگن ها در هر دوره براساس تکنولوژی و... به‌روز است.

او در مورد زمان ورود واگن‌های جدید به متروی تهران  با بیان اینکه واگن‌ها از یکسال و نیم بعد از طراحی وارد می‌شوند، ادامه داد: به عبارتی دیگر در پایان سال  ۱۴۰۲ باید اولین گروه واگن‌ها را به ما تحویل دهند.

بهرامی در  مورد نحوه تامین اعتبار ساخت ۶۳۰ واگن با اشاره به کمک دولت برای حل این مشکل، اظهار کرد: ۸۵ درصد اعتبار مورد نیاز به صورت مستقیم توسط دولت تأمین شد و ۱۵ درصد منابع باقی مانده نیز یا به صورت تسهیلات دولتی و یا از محل اعتبارات شهرداری پرداخت می‌شود.

کد خبر 733049
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۷
    1 1
    چی ؟ "شرکای" چینی؟!